Enderûn Usûlü Terâvih ve Cumhûr Müezzinliği Kastamonu Enderûn Hâfızlar Topluluğunda Vedat Baysal (Müezzin), Fatih Sezer (Müezzin), Erdem Yapıcıoğlu (Müezzin), Muhammed Feyzi İbrahimoğlu (Müezzin), Fatih Çatak (Müezzin), Mücahid Kaya (Müezzin) ve Yiğit Enes Alıcı (İmam-Hatip) yer alıyor.

Enderûn Usûlü Terâvih namazı, Osmanlı iç teşkilatında, saray camileri ve mescitlerde, Selâtîn câmileri başta olmak üzere büyük camilerde ve dergahlarda uygulanmış, Anadolu'ya da yayılmış dînî bir gelenektir. Bu usûl ise büyük bestekârımız Buhûrizâde Mustafa Itrî Efendi'ye dayandırılmaktadır. 

Enderûn Usûlü Terâvih ve Cumhûr Müezzinliği Kastamonu Enderûn Hâfızlar Topluluğu hakkında Kastamonu Enderun Hafızlar Topluluğu Başkanı Muhammed Feyzi İbrahimoğlu yaptığı açıklamada şunları kaydetti;

“Kastamonu Enderûn Hâfızlar Topluluğu tarafından 2019 yılında ihya edilmeye çalışılan bu usül, o tarihten bugüne Kastamonu'muzun muhtelif camilerinde icrâ edilmektedir. EnderûnUsûlüTerâvih'te iki uygulama öne çıkmaktadır. Bunlardan biri mûsikîşinâs bir imâmın müezzin topluluğunu makâmgeçkileri ile yönlendirerek namazı kıldırmasıdır. İkinci şekil ise makâmlar arasındaki geçkilerin müezzin topluluğu tarafından yapılarak imama yol açması ile gerçekleştirilmektedir.

Kastamonu'dan 46 Hacı adayı kutsal topraklara gitti Kastamonu'dan 46 Hacı adayı kutsal topraklara gitti

Bu uygulamada her halükarda imam ve müezzin topluluğunun mahreç talim tecvit ve Kur'an kıraati konusundaki maharet ve başarısının yanında mûsikîşinâs olması vazgeçilmez bir haslettir. Olukbaşı Camii'nde kılınan EnderûnUsûlüTerâvih'te de ikinci şekil tercih edilmiştir. Programa minâreden)yatsı ezanından 15/20 dakika evvel) Hatip Zakirî Hasan Efendi'nin Temcid'iicrâ edilerek başlanmış, temcid bitiminde muhtelif makamlarda yatsı ezanına kadar salâ verilmiştir. Salâ'nın son cümlesi Rast makâmında bitirilip yatsı ezanı Rast makâmında okunmuştur.

Yatsı namazının ilk sünnetinden sonra cumhûr müezzinlerin içerisinden bir müezzin rast makâmındakâmet getirmiş ve İmam Efendi yatsı namazını Rast makâmında kıldırmıştır. Son sünnetin de bitmesiyle berâberCumhûr müezzinler tarafından Isfahânmakâmındasalevât getirilmiş ve ilk tervîhâIsfahânmakâmında kıldırılmıştır. Selâmın akabinde Isfahan makâmındaRamazâniyye(Ramazan ilahisi) okunmuş, ilahi bitiminde Cumhûr müezzinler sabâmakâmındasalevât getirerek İmamın ikinci tervîhâyısabâmakâmında kıldırması için ses vermiştir.

İkinci tervîhâsabâ makamında kılınmış, bitiminde sabâRamazaniyye okunmuştur. PeşisıraCumhûr Müezzinler Hüseynî makâmındasalevât getirmiştir. Üçüncü tervîhâ Hüseynî makamında kılınmış, sonrasında Hüseynî Ramazâniyye okunmuştur. Dördüncü tervîhâ için müezzinler Eviç makâmındasalevât getirmiş, İmam Efendi dördüncü tervîhâyı Eviç makâmında kıldırdıktan sonra Cumhûr Müezzinler tarafından Eviç makâmındaRamazâniyye okunmuştur. Beşinci tervîhâ için ahenk Acem aşiran makâmına taşınmıştır. Son tervîhâ Acem aşiran kıldırılmış ve burada istisnai olarak imam efendi namaz sonunda sesi Segâh makamına getirmiştir.

Cumhur ekip ise Itrî Efendi'nin segâh salevâtını okumuştur. Vitr namazı ise hüzzam makâmında kılınmıştır. Duâ kısımlarında cumhur müezzinlerden aminler kubbeye yansımıştır. Müezzinlerden birinin mihrabiyeyi Rast makâmında bitirmesiyle teravih sona ermiştir. Bunun nedeni ise en başta Rast makamının icrâ edilmesidir” dedi. (Cengiz MUHZİROĞLU) 

Editör: Ercan Çatal